Sådan bygger du en digital markedsføring som sælger, til en pris du bliver glad for at betale!

Eller Digital Markedsføring for Dummies, om du vil. Herunder vil jeg forklare, hvordan du organiserer din moderne digitale markedsføring, hvad du skal forvente at investere og ikke mindst hvilke kompetencer du skal bruge.
Er du allerede klar til at gå videre, kan du booke et uforpligtende møde på knappen herunder.

Jeg foretrækker faste aftaler og mål.

Derfor arbejder jeg efter en veldefineret proces, der sikrer os en effektiv gennemførelse af den komplekse opgave, vi er blevet enige om at løse.

Jeg betragter mig selv som en del af jeres salgsafdeling, da jeg mener, at mit formål er at skaffe kunder til jeres butik. Hvad enten det drejer sig om slutbrugere i jeres egen butik, hos jeres forhandlere eller nye forhandlere af jeres produkter, er principperne for min tilgang de samme. For at tiltrække potentielle kunder og dernæst gøre dem til betalende kunder, er det nødvendigt at etablere en automatiseret salgstragt. Dette kræver indsigt, samarbejdsevner og disciplin. Jeg har beskrevet processen, så alle er klar over, hvad de kan forvente. Du kan downloade min procesbeskrivelse ved at klikke på linket til højre.

Find dit budskab!

Ganske som i “gamle dage” må man kende sin berettigelse på markedet: Hvad er det vi tilbyder Verden, og hvad Verden får ud af det?
Det går jeg ud fra, at I har styr på, men du vil blive overrasket over, hvor få som i virkeligheden har tænkt det igennem, og har du/I behov så tager vi den diskussion også.

Vælg din strategi!

Når det er på plads, så ved man som regel også en del om hvem der er målgruppen for virksomhedens kunder og hvordan man når dem. Er det tøj til tweens er det måske TikTok man skal bruge, men er det produkter til andre virksomheder (B2B), så er LinkedIn måske mere relevant.
Skal du sælge tøj til tweens drejer det sig om at guide dem ind på din shop, mens det kan være en længere kunderejse hvis man f.eks. sælger produktionsmaskiner til industrien. Her skal man først afklare om kunden faktisk har behov for netop den type maskine man tilbyder, om kontakten har beslutningskompetence, om kunden har faciliteterne og kapaciteten til at købe maskinen, og endeligt skal man så lukke salget med en kontrakt. Måske skal der sælges et serviceabonnement sammen med maskinen, måske skal den sælges på en lejekontrakt.

Det kunne også være at man skulle sælge produktionskapacitet på maskinen, og dermed vælge en abonnementsstrategi eller der kan være helt andre forretningsmodeller i spil. Uanset, så vil denne type salg kræve et mere avanceret konverteringssystem, til at kvalificere leads og gøre dem til betalende kunder. Et system, som typisk inddrager din dygtige og branchekendte sælger, som nu får hjælp til sit traditionelle kanvassalg og “modningen af kunden” op til en lukning af salget.

Sæt dit hold

Vi er nu kommet til den sidste fase i planlægningsfasen, inden vi overhovedet er begyndt på at bygge vores digitale markedsføring. Ja, det kan synes tungt og omstændigt, men husk at det betaler sig at tænke sig godt om, inden man investerer sine kræfter. Jeg ved at man ofte er utålmodig, og når man har besluttet sig for at digitalisere sit salg, så vil man bare gerne igang, og der må da findes nogen som bare kan gøre det. Det gør der også, men husk at de skal kende din virksomhed og dine produkter godt, for at kunne bygge den markedsføring, som passer til netop din virksomhed. Dine medarbejdere, og ikke mindst dine sælgere, skal også forstå og acceptere de nye værktøjer de får, og forstå hvordan de kan bruge og venligeholde dem.

Du skal bruge følgende:
En manager som kan lede og styre opbygningen af systemet og uddanne og engagere dine medarbejderne i de nye arbejdsprocesser.
Jeg vil i al beskedenhed, anbefale mig selv, og du kan starte med at kontakte mig her!

Skal der en sælger til at lukke salget, skal disse sælgere også med på holdet og være en del af både planlægningen og opbygningen af systemet.

Du skal bruge nogen som kan hjælpe dig med at udarbejde dit indhold til dit leadbuildingssystem.
Typisk vil det være tekst, grafik og video.

Du skal bruge nogen som kan styre din annoncering på de sociale medier hvor du skal finde dine leads.
Typisk vil det være annonceadministration på LinkedIn, Facebook, Google etc.

Du skal bruge nogen som kan designe og bygge dit leadkonverteringssystem.
Typisk ville det være nogen som kan udarbejde e-mail flows i mailsystemer som f.eks. Active Campaign, Klavio, Drip, Mailchimp etc.

Skal du starte helt forfra, og bygge en ny web shop, skal du også bruge folk med erfaring for det.
Typisk vil det være Shopify, WordPress, Squarespace, Dandomain etc.

Eksekver!

Sidst men ikke mindst, skal planerne føres ud i livet.
Der skal bygges hjemmesider, fotograferes og tegnes annoncer og der skal skrives emails og posts.
Alt teknikken med pixels, SEO, betalingsprocesser, tracking og automatisering skal udføres og kontrolleres ned til mindste detalje, inden vi “går” i luften. Det er jo bare at gøre det, men det er bestemt ikke den mindste del af hele projektet.

Og hvad skal det så koste?

Ja; hvor stor er en papkasse? Det er umuligt at give en fast pris på hvad det koster at bygge et automatiseret digitalt markedsføringssystem. Alene af den grund, at man ikke på forhånd ved hvordan det skal se ud, og hvad der er udgangspunktet.

Man kan dog opstille nogle tommelfingerregler, og man kan dele investeringen op i to.

  1. Analyse og udvikling.

    Analysearbejdet tager tid og kræver erfaring og forretningsforståelse. Aflønningen må aftales på forhånd, og kan kun fastsættes efter et kvalificeret gæt på hvor lang tid der skal bruges. Jeg er også villig til at arbejde på en resultatløn, hvor udgiften deles op i en lav garantiløn kombineret med en omsætningsafhængig bonus, som betales senere når resultatet nås.

  2. Udarbejdelse af annoncer og opsætning af annoncering og e-mail flows.

    Udarbejdelse af annoncer, videos og opsætning af annonceringen kræver kreative evner og teknisk indsigt.
    Der er igen et stykke forberedende arbejde, som tager tid for at man kan gå igang med at starte sin annoncering på de forskellige medier. Dette arbejde aflønnes også typisk på basis af den brugte tid. Jeg har dog samarbejdspartnere, som også udfører dette arbejde på en resultatorienteret aflønning (Direkte omkostninger fraregnet). Når arbejdet er gjort, kommer selve annonceringsbudgettet, som jeg omtaler lidt senere.

  3. Annoncebudgettet

    Når alt forarbejdet er gjort og selve annonceringen starter sammen med dit nye konverteringssystem, skal du beslutte hvor mange penge du vil bruge på din annoncering. Det er her du skal have fat i regnearkene.
    Man kan relativt nemt få en idé om hvor mange som søger på dine produkter hvis du sælger tøj, men der er måske ikke nok som søger på netop din maskine til at der kan trækkes meningsfulde statestikker på hvad andre betaler for at ligge øverst på dine søgeord. Så, vi må prøve os frem, og så må vi sætte os nogle mål for hvad vi vil betale.

    Først må du beregne hvad du vil betale for et nyt salg af hvert enkelt produkt.
    Opstil alle omkostninger som findes ved at levere produktet til din kunde. Kostpris, leveringsomkostninger og salgsomkostninger inklusiv annoncering, sælgerlønninger og faste omkostninger til softwere etc. Fratræk disse omkostninger din salgspris og bestem dig for hvor meget du vil betale for at få handelen. I starten skal du måske acceptere en lidt højere pris, indtil dine annoncekampagner er optimeret, så de fungerer så effektivt som muligt.
    Denne effektivitet monitoreres var de systemer som de enkelte medier stiller til rådighed for sine annoncører. Det er her der virkeligt kan “nørdes i KPI’er som Reach, Cost Per Click, ROAS og alle de andre buzzwords. Den korte historie er, at hvis du tester forskellige annoncer, kan du ad tid, finde de mest effektive og så lægge vægten på dem. Således vil du sænke din omkostning på annoncering og markedsføringen generelt, men glem ikke at du stadig skal lukke dit salg. Det lukkes ikke med likes på Facebook.

    Der skal måske sendes 3 eller fire e-mails, før din sælger får et on-line møde med kunden. Derefter er der måske endnu nogle måneders betænkningstid, hvor kunden skal informeres og “holdes varm”, før beslutningen endelig kommer op på den virkelige beslutningstagers bord og handelen kan lukkes af sælgeren. (Det er vigtigt at din sælger tages med på råd så han støttes bedst muligt under denne lange proces. Vi ved nemlig, at flertallet af kunderne søger sine informationer på nettet, og vi skal sikre at de får vores information, så vi holder os inde i kampen.

Jeg håber jeg har givet dig et overblik over hvordan du kan opbygge en effektiv digital markedsføring. Jeg har nu et spørgsmål til dig.

Hvad tænker du at det koster?

Hvor meget tror du der skal investeres i at bygge dit nye leadbuilding og leadkonverteringssytem?
Hvad kan du betale for et salg?
Har du lyst til et uforpligtende online møde, hvor vi kan tale om mulighederne. Så book mig gratis!

Download min procesbeskrivelse…

For at komme dertil hvor vi kan se resultatet på jeres salg, er der en lang række af arbejdsprocesser som skal gennemføres.

Mange af dem vil kræve jeres egen involvering og stillingtagen, og dernæst skal der investeres i den markedsføringsstrategi som vi udvikler sammen.

For at sikre, at vi kommer helt i mål, har jeg udarbejdet en kort beskrivelse af arbejdsprocessen, som du kan downloade ved at klikke på knappen herunder. Du binder dig ikke til noget som helst, men jeg vil til gengæld gerne vide hvem du er.

Arbejdsprocesser på vejen mod en automatisk salgstragt

  • Analyse

    Først bruger vi den tid, der skal til for at analysere behovet for din markedsføring. Vi skal udvikle jeres fremtidige salgsværktøj. Så du og dine kollegaer må investere tid og omtanke i denne proces.

  • Udvikling

    Dernæst udvikler og beskriver vi den strategi og udformning, som vi mener den fremtidige markedsføring skal bestå af. I skal også involvere jer og tage ejerskab i denne proces.

  • Eksekvering

    Når vi er enige om formen, skal alt materialet udføres og alt programmering skal opstilles og testes. Denne fase kræver mindst involvering af jer. - Lige indtil resultaterne skal bearbejdes.

  • Optimering

    Først efter denne lange proces , kan vi vurdere resultatet af vore anstrengelser. Vi kan vurdere hvilke delelementer som virker bedst, og hvor vi skal optimere.