Er du datadrevet?…

Øhhhh! Hvad betyder “datadrevet”?

Mange stillingsannoncer, især dem som søger marketing-ansvarlige, afslører at ledelsen ikke rigtigt ved hvad det er for noget hokus pokus der foregår ovre i de smarte markedsføringsafdelinger. Sådan har det iøvrigt altid været, og derfor har jeg forsøgt at forklare det, så enkelt som muligt, på denne side.

Det er ikke så kompliceret endda. Vi ved alle, at vores adfærd på nettet bliver sporet, men der er et par detaljer som de fleste overser.
Især Google og Facebook ved hvad du har set og søgt. Men, hvad er det så de bruger disse informationer/data til?
Kort sagt, så bruger de dem til at forudsige, hvad du vil gøre næste gang.

De-potentielle-kunder-algoritmen

Denne viden er penge værd for annoncører, som gerne vil have din opmærksomhed, der hvor du er næste gang.
Jo mere præcist de kan forudsige din adfærd, jo mere effektivt kan de sælge din opmærksomhed til annoncørerne. (Derfor er det lidt med lånte fjer, når marketing påstår at de er datadrevne. De bruger faktisk ofte bare Google og Facebooks egne mål for effektiviteten af din annoncering.)

Hverken Facebook eller Google deler nemlig sine data om dine potentielle kunder. Så du får altså ikke en database med tusinder af potentielle kunder, ved at annoncere på de sociale medier. Den database skal du selv bygge op, og spørgsmålet er, om man kan eller skal gøre det? Vi har jo ingen mulighed for selv at finde alle potentielle kunder, fordi vi ikke har samme trafik som Google og Meta har. Måske er det bedst bare at købe muligheden for at vise vore budskaber, til de potentielle kunder de har, og så sikre os, at så mange som muligt faktisk bliver til kunder.

For at gøre det, skal vi blive datadrevne og opsamle data, som vi kan bruge til at kvalificere vore potentielle kunder til en købsbeslutning.

Jeg beklager; men det kræver flere investeringer i markedsføringen…

I diagrammet herunder har jeg forsøgt at illustrere hvilke data der er skjult for dig som annoncør, og hvilke du selv kan få ejerskab på.
De øverste (blå) er de data, som annoncørerne bruger til at finde potentielle kunder til os der annoncerer via vores konto hos dem. (Deraf begrebet: Account Based Marketing)

De nederste (røde) er de data, vi kan opsamle, når nogen reagerer på vores annoncering, og giver os et klik. Vi kan derfra, få dem til selv at give os deres e-mail eller andre kontaktoplysninger, ved at be’ om dem., eller vi kan (via deres IP-adresser) finde frem til hvem de er, og kontakte dem. Vi kan bruge disse informationer til at indlede en dialog, enten via e-mail, telefon, textbeskeder, videomøder eller lign.

Mulighederne er mangfoldige, og der findes mange sjove og kreative kontaktformer. Fælles for dem alle, er at de skal automatiseres, og det kræver forberedelse, it-systemer/software, viden, arbejde og penge.

En del af pengene bør betragtes som investering, mens andre vil gå på den sædvanlige konto for markedsføringsomkostninger.
Du har sikkert en idé om hvor mange penge kan og vil du sætte på denne konto per salg?

Hvor mange penge der skal investeres i automatiseringen af din markedsføring, og hvordan du skal organisere din markedsføring og arbejdet med at bygge den, vil jeg skrive lidt om i mit næste indlæg.

Indtil da, er du naturligvis mere end velkommen til at kontakte mig, hvis du har behov for hjælp.

Du kan skrive til mig på tg@dialogo.dk, eller du kan booke et videomøde her!

Ovenstående diagram beskriver hvilke data vi selv kan eje i vores salgstragt.

De potentielle kunder er dem, som IT-annoncørerne leverer til dig, og som du faktisk ikke kender før de selv giver sig til kende.

Hvis du vil opbygge en effektiv og datadrevet markedsføring, må du investere i opbygning af IT-systemer, som kan registrere hvordan de potentielle kunder reagerer på dine opslag, annoncer, spørgeskemaer etc..

Previous
Previous

A Boomer Crosses his Path…

Next
Next

Markedsførings-spurt eller marathon?