Markedsførings-spurt eller marathon?

2 bulls on a hill

Let’s walk down and take them all!

Der stod to tyre og græssede på en bakketop, mens de så udover engen under dem. De fik øje på en stor flok kvier som, langs bækken, nærmede sig græsset for foden af bakken.
“Lad os spæne ned og knalde en af dem hver”, sagde den unge tyr til den noget ældre tyr.
“Lad os derned, og knalde dem alle sammen”, svarede den voksne tyr og satte igang.

Jeg var i 30’erne da jeg hørte anekdoten første gang. Mange år før jeg for alvor forstod, hvorfor den gamle tyr faktisk er mere effektiv end det unge brushoved, som brugte alle kræfterne på at komme først. Jeg skal herunder prøve at forklare hvordan.

Hvordan forklarer du virksomhedens eksistensberettigelse? (Hvorfor)

Hvordan definerer du virksomhedens målgruppe? (Hvem)

Hvordan kommunikerer du med målgruppen? (Hvad) 

Hvordan organiserer du denne kommunikation? (Hvordan)

Jeg har siden da, mødt masser af unge fremadstormende markedsføringschefer, som havde fuld vind i sejlene, men som ikke præcist kunne forklare hvorfor det gik så forrygende godt netop for dem. Altså, om det var dem som skabte væksten i deres virksomhed, eller om det var virksomheden som skabte dem. 

Når man skal vælge, den som skal lede og organisere markedsføringen af virksomheden, så må man have en idé om, hvad denne nye marketingchef kan og skal gøre for virksomheden.

Det betaler sig at tænke sig om.

Da jeg hørte anekdoten første gang, var jeg igang med en flyvende karriere, hvor det ene job afløste det andet. Jeg var faktisk midt i en spurt. Verden drejede sig om mig, og min opfattelse af Verden drejede sig også om mig. “Survival the fittest” og “Lad falde hvad ikke kan stå”, var reglerne for spillet og jeg var alene optaget af vinderne. 

Min definition af virksomhedens eksistensberettigelse bestod af en hurtig test af, om jeg selv syntes at produktet var fedt eller ej. 

Målgruppen var naturligvis alle, der som jeg syntes at produktet var fedt, og derfor lignede mig.

Kommunikationen kom også til at dreje sig om de medier jeg selv anvendte og blev båret af den symbolik og de udtryk som jeg selv syntes var fed.

Det hele blev naturligvis produceret så hurtigt, og så effektivt som muligt, og den nye desk top gjorde min generation uhyggeligt effektive i forhold til vore forgængere. 

En teknologi, som ikke har stået stille, og som nu ikke kun påvirker selve produktionen af vores markedsføring, men også ændrer selve medierne og metoderne i vores markedsføring, og stadig gør os mere effektive i marketingafdelingen. - Hvis; vi forstår at udnytte de nye muligheder. 

Filosofien

For mig er det at drive virksomhed, næsten blevet filosofi. En virksomhed som løser et problem og dækker et behov har en eksistensberettigelse, og hvis den gør det på en særlig elegant måde og for mange mennesker, har den endnu større berettigelse. Dermed vil virksomheden sansynligvis også have større chance for at vokse sig stor, og give mening for sine ejere og sine ansatte.  

Man må altså gøre godt, for at få det godt. At forklare dette gode kort og præcist er en fantastisk udfordring, som bør påtage sig med ydmyghed og med stolthed.

Modtageren

I mine “gode gamle” dage, var den våde drøm for marketingafdelingen at producere videoreklamer, som blev vist på TV og erobrede alle Jordens beboeres opmærksomhed. Jeg tør godt indrømme, at motivationen sikkert også var at booste mit ego og CV. Pointen var, at vi altid kunne opstille en ligning om at jo flere penge man pumpede i markedsføring, jo mere kendskab ville man få, og således også sælge mere. En ligning, som heldigvis ikke holder.

Jo ældre man bliver, jo mindre optaget er man heldigvis af hvad andre mener om en selv. Det vigtigste er, at de mennesker som betyder noget, ved hvad man står for. Og, det gælder også for virksomheder. Vi behøver jo i princippet kun at tale til netop de mennesker som køber vore produkter eller ydelser. 

Kontakten

Og, det smukke er, at den digitale teknologi giver os mulighed for at, nedsætte kontaktprisen betydeligt, ved at gøre netop det. Nye sociale medier kan via fuldkomment uigennemskuelige algoritmer, finde netop de mennesker, som kan forudsiges at have interesse i vore produkter eller ydelser. Netop disse mennesker kan vi inddrage i en dialog, som forklarer dem hvorfor vi er et godt bud på en løsning af deres problem. Vi kan ofte lukke handelen on-line, men vi kan også overdrage dialogen mellem dem og os, til vore sælgere som derefter kan lukke handelen.

Vi kan med meget få midler gøre dialogen interessant med video, grafiske illustrationer og gennemtænkte argumenter, og vi kan rette det hele direkte til præcist de mennesker som vi har størst gavn af at henvende os til. Resten kan vi undlade, at bekymre os om. 

Kun succes bør gentages

Uanset hvor din virksomhed befinder sig på sin livsrejse, så vil en opbygning af markedsføringen tage tid, og kræve omhu. De fleste virksomheder, som har oplevet vækst, har fundet en formel med et budskab som til en bestemt gruppe modtagere, som har skabt denne vækst. 

Dette budskab skal plejes. Måske skal det indimellem moderniseres og tilrettes udviklingen i markedet. Målgruppen skal ligeledes plejes, så den altid tilføres nye modtagere som kan blive til kunder. Fortællingen og fortælleteknikken skal til stadighed opdateres og gøres interessant og underholdende, så vi kan fastholde opmærksomheden og øge vores salg.

Og, så skal det hele gentages igen og igen. For at gøre det, må man indstille sig på en marathon. Ikke en hurtig spurt ned at bakken til et hurtigt knald på engen.

Har du brug for et bud?

Vil du have et bud på, hvordan markedsføringen af din virksomhed kunne opbygges, så book en tid til et uforpligtende on-line introduktionsmøde.


Læs eventuelt også:
https://www.dialogo.dk/thomas-glerup-blog/hvordan-opbygger-man-en-digital-markedsfring

Previous
Previous

Er du datadrevet?…

Next
Next

Push, Pull - and then some!